Bedømmelser bør aldrig stå alene! Især ikke når det kommer til håndværkere. Modsat f.eks. at købe en varer i en webshop, så er en håndværkers arbejde for to forskellige kunder ofte meget lidt sammenlignelig.
En håndværkers arbejde er sjældent en standardvare, som kan sammenlignes 1-1 med andre kunder. Oplevelsen af en håndværker vil i høj grad blive påvirket af omstændighederne omkring opgaven der skal løses (opstår der uforudsete problemer undervejs f.eks. skjulte mangler) mv.
Kunder har også forskellige meninger om, hvad der vigtigt. For nogen er det altafgørende, at håndværkeren rydder op efter sig selv, mens andre er ligeglade, så længe det faglige arbejde er i top.
Når du læser bedømmelser
Sørg altid for, at læse indholdet af bedømmelsen, dvs. de kommentarer som den anden kunde har skrevet. Ofte er teksten mere interessant end selve karakteren, fordi det giver dig en fornemmelse af hvad der var godt og hvad der var knapt så godt.
Eksempel: Et firma får 3 stjerner. Ikke specielt godt, men heller ikke dårligt. I teksten står der: "Resultatet blev perfekt og vores nye gulv er helt plan og rigtig flot. Selv skruehullerne blev spartlet og malet. Flot arbejde. Men håndværkeren startede senere end aftalt og blev ikke færdig til tiden. Det trækker ned!"
Er det en god eller en dårlig håndværker? Ville du bruge firmaet? Tja, det tyder ihvertfald på, at det faglige niveau er i top. Så hvis tidsplanen ikke er altafgørende for dig, så ville du måske selv have givet firmaet topkarakter for samme arbejde.
Bedømmelser er et supplement
Du skal altid tjekke de faktuelle forhold omkring firmaet: Er firmaet under konkursbegæring, har man de nødvendige autorisationer, er de medlem af garantiordninger osv.
Alle de oplysninger samler Ekspertlisten automatisk om ALLE håndværkere. Du får et hurtigt overblik over et firma, på deres profilside. Hvis der er noget vigtigt, du skal være opmærksom på, vises det med røde og grønne flag.
Kombinationen af faktuelle oplysninger + bedømmelser er et stærkt grundlag for at vælge hvilke håndværkere, du vil tale med om din opgave.